Sunday 22 November 2009

Bersara Pilihan umor 50 tahun??

Mengapa saya bersara pilihan pada usia 50 tahun

Secara jujur saya katakan, memang saya telah merancang untuk melakukannya dari awal iaitu sebaik sahaja saya memasuki alam pekerjaan. Saya telah membahagikan kehidupan ini kepada 3 peringkat besar dimana setiap peringkat memakan masa selama 25 tahun. Purata lelaki Melayu meninggal dunia pada usia 70 hingga 80 tahun.

25 tahun pertama: untuk mencari ilmu dunia sebanyak-banyak dan mencari pekerjaan paling sesuai dengan kelulusan yang ada. Alhamdulillah saya telah mendapatnya. Ketika menghampiri usia itu, saya telah menjadi tutor matematik disebuah university dan dirancang (tindikan) untuk Ph.D . Tawaran lain; sebagai pegawai bank, pegawai system diperbadanan, guru MRSM, dan lain-lain. Mesti berkahwin pada hujung fasa ini atau pada awal fasa berikutnya.
25 tahun ke dua: bekerja makan gaji dan persediaan untuk here after. Bertugas di MRSM sebagai guru fizik, Ketua Jabatan Sains, Penolong Pengetua dan seterusnya Pengetua. Mesti pergi haji pada umor 40 tahun. Membesarkan anak-anak sebaik mungkin agar tidak menjadi buih di lautan.
25 tahun ke tiga: mesti berhenti kerja makan gaji dan kerja sendiri. Persediaan sepenuhnya untuk here after. Menjadi majikan untuk beri kerja kepada orang lain dan penyumbang zakat sebanyak mungkin. Mendedahkan dan mengalakkan anak-anak untuk menjadi usahawan.

Anda bagaimana?? Apakah visi dan misi di hari hadapan anda??

2 comments:

  1. Tahniah atas usaha anda,saya doakan agar anda terus berjaya dan jadikan usahawan sebagai jalan untuk berjihat...

    ReplyDelete
  2. saya teruja dengan visi dan misi tersebut...semoga impian menjadi kenyataan

    ReplyDelete