Thursday 18 February 2010

FARDHU HAJI: ANDA?

Tunaikanlah Fardhu Haji semasa muda. Seeloknya pada usia 40 tahun.
Kenapa 40?

1. Semua Muslim tahu, pada usia itu nabi mendapat wahyu pertama. Nabi telah berkahwin pada usia 25 tahun. Mengapakah ALLAH pilih pada usia tersebut?

2. Orang Melayu kata: Umur majal bagi seorang manusia. Ia adalah satu takuk masa yang menentukan keadaan seterusnya hingga ke akhir hayat. Jika pada takuk ini perangainya jahat, maka akan teruslah kejahatannya hingga mati. Jika nak ubah pun memerlukan istiqamah yang teguh dan berterusan

3. Orang putih kata: Life begins at 40. Pada masa ini permulaan dewasa, hidup dalam mengada-gada, kehidupan sebenar baru bermula

4. Haji merupakan Ibadah Perbuatan. Perlukan akal fikiran yang waras, badan yang kuat dan sihat. Kalau ada penyakit barulah di peringkat awal, masih boleh dikawal. Bawalah ubat.

5. Pada peringkat dimana semua keperluan duniawi telah dapat dilengkapi walaupun tidak sempurna. Baru ada anak 4, 5 orang, beli rumah 3 bilik dan kenderaan telah habis bayar.

6. Jika mula menyimpan di Tabung Haji pada umur 30 tahun, dianggarkan dapat peluang ke Mekah 10 tahun kemudian. Ini bermakna umur 40 tahunlaaaa. Jika sebulan simpan RM 100, maka 10 tahun dah ada RM 100 x 12 x 10 = RM 12,000 . Dah lebih dari mencukupi!! Kalau duit tak cukup juga, jangan risau sebab untuk ALLAH: 1 + 1 >>> 2. Percayalaaa dengan syarat kena berusaha ….

7. Hati telah cukup cekal untuk meninggalkan keluarga selama 40 hari. Ramai yang tidak sanggup meninggalkan anak-anak untuk selama itu. Apa yang dibimbangkan: kan kita nak jadi TETAMU ALLAH? Yakinlaa ALLAH akan menjaga segalanya dengan syarat kita telah membuat perancangan terbaik

8. Sementara anak-anak masih kecil, doakan untuk kebaikan mereka di depan KAABAH dan di RAUDAH. Ramai orang naik Jabal Rahmah untuk doa cepat jodoh dan dapat akhirnya. Yang dah kawin, tak payah cari penyakit!!!

9. Anak sulung mungkin baru berumur 15 tahun, maka cukup masa untuk membentuk anak-anak dan keluarga ke distinasi yang dipohon daripada ALLAH semasa Haji. Bapa dan ibu menjadi contoh terbaik kepada keluarga. Kita berusaha ke jalan yang lurus, pasti ALLAH akan penuhi!!

10. Masa paling TIDAK SIBUK. Pastikah bahawa akan ada masa yang tidak sibuk? Amat dibimbangi semakin lama semakin sibuk kecuali sakit. Adakah dah sakit baru nak pergi haji? Atau kematian mendahului? Pastikah anak-anak akan membuatkan Haji Badal untuk kita??? Yang pasti harta yang kita simpan akan diagih-agih ….. kita masih lagi belum memenuhi RUKUN ISLAM KE 5 BELUM DISEMPURNAKAN!!! Sempurnakah KeIslaman kita!!!

11. Balik Haji, lihat rezaki kita. Jika kita berusaha dan membuat sesuatu kerana ALLAH, insyaALLAH adalah tu …… nak tau mulalaa pasang niat sungguh-sungguh untuk pergi Haji. Kalau niat main-main tak jadi, susahlah nak jadi …..

ANDA BAGAIMANA ????
SAYA AMAT DOAKAN ANDA AGAR MENJADI TETAMU ALLAH SECEPAT MUNGKIN
.
.
.

No comments:

Post a Comment